Lakossági petíció indult a verőcei Duna-part átalakítása ellen

Verőcei Duna-part

Verőce polgármestere nagyszabású fejlesztéseket hirdetett egy önkormányzati rendeleten keresztül, mely fejlesztések ellen az érintett területen lakók egy része indított petíciót, hogy így próbálják meg megakadályozni a munkálatokat.

A vitát jelentő dokumentum Verőce Község Polgármesterének 89/2020. (XI. 23.) számú határozata, melynek 4. pontja az alábbi fejlesztési feladatot jelöli ki:

Sétány létesítése az 1500 m hosszú Ybl Miklós által tervezett támfal tövében a település teljes hosszában. Ez az attrakció lehetővé tenné, hogy a jelenleg 12 úton haladó kerékpárosok biztonságos környezetben tudjanak keresztül haladni Verőcén és a kialakítandó pihenőkben meg tudjanak állni. Akik a Duna-parton sétálni szeretnének azok is gyönyörködni tudjanak a település és a Duna látványában. Becsült költség 290 millió Ft.

Mint a petíciót megfogalmazó, a verőcei Duna-parti ingatlantulajdonosok és lakosok fogalmaznak, “a Duna- parton Ybl Miklós által tervezett támfalak magántulajdonban lévő, árvízvédelmi fővédvonali funkciót ellátó létesítmények. A támfalak kő, tégla, illetve ezekből vegyesen épült súlytámfalak, amelyek állékonyságát minden, az előterében történő talajmegmozgatással járó építési beavatkozás veszélyeztethet. A támfalak tulajdonosaiként tájékoztatjuk Önöket, hogy a támfalak előterében mindennemű építési munka csak a támfalak alapfeltárással történő statikai állékonyságvizsgálata után, és csak a támfalak tulajdonosainak hozzájárulásával végezhető. Kérjük, hogy a támfalak 10 méteres előterében tervezett bárminemű építési munkáról előzetesen, még a tervezés megkezdése előtt írásban egyeztessenek a támfalak tulajdonosaival.”

Mint látszik, két teljesen eltérő iskola feszül egymásnak a Dunakanyar kapujában. Az egyik szerint a település turisztikai értékének növelése a fejlesztésben valósul meg, hogy a gyalogos és kerékpáros turisták még közelebb kerüljenek az amúgy jelentős vonzerőt jelentő Dunához. És persze az sem elhanyagolható tény, hogy a kerékpáros útvonal elvitele a főútról közlekedésbiztonsági szempontból fontos. A másik iskola szerint a település turisztikai értékét az növeli, ha a terület érintetlenül marad, hiszen így a turisták a táj természetes valójában tudnak gyönyörködni. Fontos érv az is a beruházás ellenzői részéről, hogy kvázi a Duna mederbe épülne a sétány, ami a Duna bizonytalan árhullámai miatt fokozott karbantartási igényt jelentene a fenntartóra. A petíció szövegében az aláírásgyűjtők részletesen ismertetik aggályaikat.

Ami látszik az egész ügyből, hogy nem lesz egyszerű megállapodás egyik fél részéről sem, és az egy örök vitaforrás, hogy az érkező turisták és a helyben lakók miként ítélnek meg egy-egy fejlesztést.