A balatoni gasztronómia csodafegyvere?

Sok kritika éri a balatoni gasztronómiát, sokan az árakkal, sokan a minőséggel elégedetlenek, és az is előfordul, hogy leragadnak a strandbüfék és fine dining éttermek világában. Pedig érdemes ezeken túl is szétnézni, mert egy hosszabb nyaralás során anyagilag igencsak megterhelő, ha csak ezeknél maradunk.

Kik nyaralnak a Balatonnál

De először nézzük meg, hogy hogyan is nyaralunk a Balatonnál. Az eltérő élethelyzetek eltérő pihenést igényelnek:

• 2-3 napos leruccanás hétvégére/hosszú hétvégére,
  • 1-2 hetet lent töltő nyaralók, és az
  • egész nyarat (kisebb-nagyobb megszakításokkal) lent töltő, saját nyaralóval rendelkezők.

Persze lehetnek még ettől eltérő lehetőségek (fesztiválozók, hétköznap leszaladók, környékbeli településeken lakók stb), de azt gondolom, hogy balatoni nyaralók nagy részét elég jól lefedi a három célcsoport.

Ami a médiába bekerül a gasztronómiából

A balatoni gasztronómiával kapcsolatban két dolog szokott bekerülni a médiába. Az egyik a strandbüfék választéka, a másik pedig az utóbbi időben egyre szaporodó minőségi, már-már fine dining éttermek.

A strandbüfék léte megkérdőjelezhetetlen. Az emberek pancsolnak, úsznak, vízibiciklit hajtanak, tehát mozognak. A mozgás pedig energiát igényel, amit előbb utóbb pótolni kell. Ezt lehet az otthonról hozott szendviccsel, de hát kevésbé finom, amikor a levegőben terjed a cukros-zsíros illatfelhő. Akik egész nap a strandon vannak, azoknak szinte elkerülhetetlen, hogy a strandbüfékben étkezzenek, és hát az árak is ehhez igazodnak.

A minőségi éttermeknek szintén van létjogosultsága, mert a nyaraló emberek szeretik egy kicsit jobban elengedni a pénzügyi gyeplőt. Olyat is megenged magának egy nyaralás során, amit egyébként a hétköznapokban nem. Ezzel is emelve a nyaralás élményét. Egy strandolós nap után méltó levezetése lehet a napnak egy közös családi vacsora. De akkor is jó választás lehet egy ilyen étterem, ha éppen nem akarunk minden nap strandolni, hanem néha beiktatunk egy-egy kirándulós napot.

Ha valaki rövid távra tervezi a nyaralást, akkor ezek a lehetőségek jelenthetik a járható utat. De egy egy hetes, vagy akár hosszabb távú nyaralás esetén igencsak költségessé, vagy fenntarthatatlanná teszi a nyaralást, hiszen egyik sem a kedvezményes árairól híres.

Mi lehet a csodafegyver

Ha már egy hétre megyünk nyaralni, akkor család esetén érdemes más lehetőségek után is nézni. A hosszabb lent töltött időbe már belefér, hogy kialakítsunk napi rutinokat, mint például a délelőtti fürdőzés, majd ebéd és utána szieszta, ezután pedig ismét strandolás, vagy valamilyen kulturális program.

És ha már ebéd, akkor gondoljuk végig, hogy miként tudjuk ezt megoldani. Egyáltalán nem biztos, hogy a szálláshelyen lehetőség van főzésre, hogy meleg ételt tegyünk az asztalra, és az sem biztos, hogy ha van ilyen lehetőség, akkor szívesen főzőcskézünk a konyhában. Elvégre pihenni jöttünk.

És itt jönne a képbe a szerintem igazi csodafegyver, a menüs ebédeltetés. Nyugi, nem az iskolai menzára gondoltam. De mindenképpen előnyös, ha olyan étkezési helyet találunk, ahol viszonylag gyorsan hozzájutunk az ételhez, akár önkiszolgáló módon is, például egy jó kis töltött paprikához. Nem kell mindig a paradicsomvirág és a csavart uborkadísz.

Menüs helyet találni a Balaton-parton amúgy nem lehetetlen küldetés. Tény, hogy keresni kell, néha el kell távolodni a közvetlen parttól, de előfordulnak. És itt jön egy kis probléma. Amivel mi találkoztunk (három helyet próbáltunk a déli-parton), nagyjából ugyanazt a szintet hozták:

• 2 menüváltozat levessel és másodikkal,
  • 1500-1900 forint közötti ár, valamint
  • szerintem túl nagy adag.

Figyelembe véve azt, hogy a parton találni gyrost pitában 1700 forintért, kifejezetten baráti az ár egy teljes értékű ebédért. A mennyiséggel volt egy kis problémám, de ez lehet, hogy csak engem érint. Bár a visszavitt tálcákból azt láttam, hogy másoknak is akadt gondja a megpakolt tányérokkal. Szóval van ebben még egy kis lehetőség, ha 20%-kal csökkentenék a mennyiséget, akkor vagy jutna kicsit több minőségi alapanyagokra, vagy az egyszerű környezetet lehetne hangulatosabbá tenni, amivel verhetetlenek lennének ezek a helyek. Már ahol van ilyen.

Előnye lehet még ennek a fajta étkeztetésnek, hogy szerintem kevésbé szükséges hozzá a magasan képzett munkaerő. Azért beláthatjuk, hogy egy iskolai menzán és egy Michelin csillagos étteremben nem ugyanaz a szakmai elvárás. Nem egyedi megrendelésre készülnek az ételek, sokkal jobban standardizálhatók, mint egy Mekiben, ahol tinik állítanak elő közel ugyanolyan minőséget a világ minden pontján.

Persze érthető, ha sokan furcsának találják, mert nem akarják ugyanazt enni, amit otthon a hétköznapokon, de ugyanakkor sokan vannak, akik nyaralás alatt is próbálnak költségkímélő módon étkezni.